Stichting Gunta Stölzl


Gunta Stölzl (1897-1983) is misschien niet voor iedereen een bekende naam. Toch verdienen haar leven en enorme oeuvre meer aandacht. Na een opleiding aan de Kunstgewerbeschule in haar geboortestad München werd zij in september 1919 één van de eerste studenten aan het Bauhaus Weimar, de revolutionaire modernistische designschool van Walter Gropius met onder de docenten namen als Johannes Itten, Wassily Kandinsky, Paul Klee en Oskar Schlemmer. Deels door de aan het Bauhaus heersende genderpolitiek komt daar al snel een speciale ‘vrouwenklas’, de weverij, waarin Stölzl een vooraanstaande rol heeft. Na de verhuizing van het Bauhaus naar Dessau, schopt ze het zelfs tot ‘Meisterin’, leidinggevende van de weverij, een exceptionele positie voor een vrouw. In 1931 wordt ze gedwongen het Bauhaus te verlaten, mede vanwege haar huwelijk met de joodse architect Arieh Sharon. Ze vertrekt naar Zürich, waar zij als immigrante én moeder een handweverij draaiende weet te houden tot 1967. Hier creëert ze voornamelijk ‘Gebrauchsstoffe’: textiel voor het interieur, meubels- en modestoffen. Pas na haar pensioen in 1967 keert ze terug naar haar passie: het weven van wandkleden. Tot haar dood in 1983 blijft ze artistiek actief in Zürich.

Gunta Stölzl kreeg lange tijd weinig aandacht in de kunstgeschiedenis. Allereerst zijn de vrouwen van het Bauhaus lang in de anonimiteit gehouden. Toen zij ‘herontdekt’ werden, werd ook Stölzl bekend als dé Bauhaus-Meisterin. Nu is het tijd voor de volgende stap: aandacht voor haar complete oeuvre, dat bijna 70 jaar beslaat. Niet alleen haar werk uit de Bauhaustijd, maar juist ook de stoffen uit de Zwitserse jaren en honderden vrije werken op papier – beide nog vrij  onbekend, maar uiterst fascinerend.

In september 2020, een jaar na het wereldwijd gevierde 100-jarige jubileum van het Bauhaus, werd de Stichting Gunta Stölzl opgericht. Zij heeft als doel om het gehele oeuvre van Gunta Stölzl zichtbaar te maken voor een algemeen en breed publiek, zowel voor deskundigen en designers wereldwijd als voor iedereen die nieuwsgierig is naar haar werk. Tevens zet de Stichting zich in voor het beheer van de nalatenschap van Stölzl. Zij werkt samen met musea in binnen- en buitenland, verzorgt lezingen en publicaties, en stimuleert verder onderzoek naar het oeuvre van Stölzl. Ook is de Stichting verantwoordelijk voor een complete digitale werkcatalogus. Deze zal zeer binnenkort verschijnen.

Het bestuur van de Stichting bestaat uit:

Mariëtta Jansen (directrice Museum De Buitenplaats): voorzitter

Monika Stadler (dochter van Gunta Stölzl): secretaris

Henk C. Kleersnijder (werkzaam o.a. voor Vrienden van het Groninger Museum): penningmeester

Ingrid Radewaldt (Duitse kunsthistorica, specialist Bauhaustextiel): algemeen bestuurslid

Medewerker van de Stichting is kunsthistorica Mirjam Deckers.

 

De Stichting is gevestigd in Groningen onder KvK-nummer 80477755. Zij heeft de ANBI status aangevraagd. 

Meer informatie over Gunta Stölzl is te vinden op de Engelstalige website www.guntastolzl.org.

Wilt u in contact komen met de Stichting? Heeft u bijvoorbeeld een vraag met betrekking tot Stölzls oeuvre, zoekt u informatie of deskundigheid? Heeft u interesse in een samenwerking? Of wilt u eens een lezing organiseren over haar werk?

Vult u dan vooral het contactformulier op deze website in. Wij nemen dan zo spoedig mogelijk contact met u op!

 

Distel, 1920, waterverf, inkt en potlood op papier, privécollectie

Wankleed 'Rot/Grün' (detail, Bauhaus Dessau), 1927-1928, wol, zijde, katoen en linnen, Bauhaus-Archiv Berlijn

Kerstkaart 1930, collage met waterverf, Bauhaus-Archiv Berlijn

'Rumba' voor Wohnbedarf Zürich, 1932, jute, zijde, wol en bouclégaren, MoMA New York
  
Lichtreflecterende gordijnstof voor fotostudio Hans Finsler, 1933, cellofaan en katoen, Estate Gunta Stölzl