Gunta Stölzl (1897-1983) is misschien niet voor iedereen een bekende naam. Toch verdienen haar leven en enorme oeuvre meer aandacht. Na een opleiding aan de Kunstgewerbeschule in haar geboortestad München werd zij in september 1919 één van de eerste studenten aan het Bauhaus Weimar, de revolutionaire modernistische designschool van Walter Gropius met onder de docenten namen als Johannes Itten, Wassily Kandinsky, Paul Klee en Oskar Schlemmer. Deels door de aan het Bauhaus heersende genderpolitiek komt daar al snel een speciale ‘vrouwenklas’, de weverij, waarin Stölzl een vooraanstaande rol verwerft. Na de verhuizing van het Bauhaus naar Dessau, schopt ze het zelfs tot ‘Meisterin’, leidinggevende van de weverij, een exceptionele positie voor een vrouw. In 1931 wordt ze gedwongen het Bauhaus te verlaten, mede vanwege haar huwelijk met de joodse architect Arieh Sharon. Ze vertrekt naar Zürich, waar zij als immigrante én moeder een handweverij draaiende weet te houden tot 1967. Hier creëert ze voornamelijk ‘Gebrauchsstoffe’: textiel voor het interieur, meubels- en modestoffen. Pas na haar pensioen in 1967 keert ze terug naar het weven van wandkleden, haar passie. Tot haar dood in 1983 blijft ze zeer artistiek actief in Zürich.
Gunta Stölzl heeft lang weinig aandacht gekregen in de kunstgeschiedenis. Allereerst zijn de vrouwen van het Bauhaus lang in de anonimiteit gehouden. Toen zij ‘herontdekt’ werden, werd ook Stölzl bekend als dé Bauhaus-Meisterin. Nu is het tijd voor de volgende stap: aandacht voor haar complete oeuvre, dat bijna 70 jaar van de 20e eeuw beslaat. Niet alleen haar werk uit de Bauhaustijd, maar juist ook de stoffen uit de Zwitserse jaren en honderden vrije werken op papier – beide nog vrij onbekend, maar uiterst fascinerend.
In september 2020, een jaar na het
wereldwijd gevierde 100-jarige jubileum van het Bauhaus, werd de Stichting
Gunta Stölzl opgericht. Zij heeft als doel om het gehele
oeuvre van Gunta Stölzl zichtbaar te maken voor een algemeen en breed publiek,
zowel voor deskundigen en designers wereldwijd als voor iedereen die
nieuwsgierig is naar haar werk. Tevens zet de Stichting zich in voor het beheer
van de nalatenschap van Stölzl. Zij werkt samen met musea in binnen- en
buitenland, verzorgt lezingen en publicaties, en stimuleert verder onderzoek
naar het oeuvre van Stölzl. Ook is de Stichting verantwoordelijk voor een
complete digitale werkcatalogus. Deze is op te vragen via de contactpagina.
Het bestuur van de Stichting bestaat uit: Mariëtta Jansen (kunsthistorica, o.a. Museum De Buitenplaats, Groninger Museum): voorzitter Monika Stadler (dochter van Gunta
Stölzl): secretaris Henk C. Kleersnijder (werkzaam o.a. voor
Vrienden van het Groninger Museum): penningmeester Ingrid Radewaldt (Duitse kunsthistorica,
specialist Bauhaustextiel): algemeen bestuurslid Medewerker van de Stichting is kunsthistorica
Mirjam Deckers De Stichting is gevestigd in Groningen
onder KvK-nummer 80477755. Het RSIN-nummer is 861685878. De Stichting is in het bezit van de culturele ANBI-status. De statuten van de Stichting Gunta Stölzl vindt u hier. Het beleidsplan 2023-2026 vindt u hier. Het financieel jaarverslag 2022 vindt u hier.
Wilt u in contact komen met de Stichting?
Heeft u bijvoorbeeld een vraag met betrekking tot Stölzls oeuvre, zoekt u
informatie of deskundigheid? Heeft u interesse in een samenwerking? Of wilt u
eens een lezing organiseren over haar werk? Vult u dan vooral het contactformulier op
deze website in. Wij nemen dan zo spoedig mogelijk contact met u op!